
BC Racing ostajan opas
BC Racing coiloverit – Suomen suosituin alustasarja. Tämä status ei ole tuulesta temmattu, vaan BC on saavuttanut valtavan suosion autoharrastajien keskuudessa niin katu- kuin ratakäytössäkin, ja ihan syystä. BC Racing alustasarjojen tarkka mallikohtainen suunnittelu, laadukkaat komponentit, monipuoliset säätömahdollisuudet, customoitavuus, varaosien saatavuus ja silti edullinen hinta ovat seikkoja joiden ansiosta tyytyväisten omistajien määrä kasvaa vuodesta toiseen.
BC Racing alustasarjat löydät täältä: https://www.jmtuonti.fi/alusta/saadettavat-alustasarjat/bc-racing-alustasarjat/c/1003/
BC Racing alustasarjoja on saatavilla eri versioita: BR, DS (Entinen DR), RM, ER, HR, ZR ja V1 (vanha mallisarja joka on pääosin korvattu BR:llä) sekä erilaisia variaatioita kuten BR Track ja BR Extreme Drop. Tässä kirjoituksessa käymme hieman läpi BC Racing coiloverien perusominaisuuksia, katukäytössä sekä kevyessä ratakäytössä suosituimpien mallisarjojen (V1, BR ja DS) eroja sekä automallikohtaisia eroja. Mikäli tarvitset laajemmilla säätöominaisuuksilla olevan mallisarjan alustan tai täysin customoidun alustasarjan ja haluat lisätietoja, ota suoraan yhteys myyntiimme.

BC Racing coiloverien perusominaisuudet
Mallikohtainen suunnittelu:
BC alustat ovat suunniteltu mallikohtaisesti. Automallikohtaisuus tarkoittaa sitä, että alustasarjan kiinnikkeet sekä muu rakenne on suunniteltu kyseiseen automalliin sopivaksi. Useimmissa alustasarjoissa kiinnitys on bolt-on tyyppinen ja auton alkuperäinen alustatolppa (iskunvaimennin sekä jousi) korvataan kokonaan. Joissain tapauksissa saatetaan käyttää esimerkiksi auton alkuperäistä yläpäätä mikäli se on auton alustan rakenteen vuoksi välttämätöntä. Alustoissa on valmiit kiinnikkeet ABS-antureille sekä jarruletkuille/putkille. Tämä takaa helpon ja ongelmattoman asennuksen.
Erikoistapauksissa alustatolppa toimitetaan ns. hitsausvalmiina jolloin alustatolppa hitsataan kiinni auton alkuperäiseen olka-akseliin (Esim. Volvo 740/940). Näissä tapauksissa tuoteotsikossa on erikseen mainittu "Hitsattava".
Joihinkin automalleihin, joissa iskunvaimennin ja jousi ovat erillään, on saatavilla myös "True coilover" tyyppinen alustasarja. Tällöin erillään oleva iskunvaimennin ja jousi korvataan coilover tolpalla jossa iskunvaimennin ja jousi ovat samassa paketissa.
Korkeussäätö & Jousen esijännityksen säätö:
Alempi jousilautanen on kaikissa BC Racing alustasarjoissa säädettävä. Tästä ei kuitenkaan säädetä alustan korkeutta kuten monissa halvimman pään alustasarjoissa. Tämä on merkittävä ero useimpiin halvempiin "säädettäviin" alustoihin. BC Racing alustasarjoissa korkeutta säädetään iskunvaimentimen alakiinnitystä nostamalla tai laskemalla, eli tolpan pituutta muuttamalla. Tällä säätötavalla iskunvaimentimen joustomatka ja alustan jäykkyys pysyvät vakiona korkeudesta riippumatta ja toimivat niinkuin ne on suunniteltu. Korkeus on portaattomasti säädettävissä kierteillä.
Jousen alalautasen korkeutta muuttamalla taas saadaan jousen esijännitystä säädettyä ja täten auton kulmapainot tarkasti kohdalleen. Parhaan ajotuntuman saavuttamiseksi auton etu- ja taka-akselien painojakauma täytyy olla oikean ja vasemman pyörän suhteen balanssissa. Näin saavutetaan maksimaalinen pito kaikissa tilanteissa. Normaalisti esijännitys kannattaa säätää vain pari milliä niin että jousi ei pääse heilumaan alustan ollessa täydessä pituudessa.

Vaimennuksen säätö:
BR Mallisarjan alustoissa on 30-portainen säätö iskunvaimennukselle. Hienosäätö mahdollistaa iskarien säätämisen eri käyttötarkoituksiin sopivaksi. Säätö tapahtuu iskunvaimentimen päästä säätönupilla. Säätönuppi on irroitettava ja niitä on saatavilla myös erikseen varaosana. Huom! Tietyissä alustoissa tolpan kiinnityksen vuoksi vaimennuksen säätö on toteutettu hieman eri tavalla. Alemmassa kuvassa esimerkki VW Golf alustasarjan vaimennuksen säädöstä.


Yläpään kiinnitys ja camber-säätö:
Useimpiin automalleihin on saatavana yläpäähän nk. pillowball- eli kuulanivelkiinnitys. Tämä kiinnitystapa eliminoi kaiken välyksen ja jouston maksimoiden alustan reagoinnin ja tuntuman tiehen.
Mikäli autossa on McPherson -tyyppinen alustarakenne, on camber –kulman säätö mahdollista iskunvaimentimen yläpään kiinnitystä siirtämällä. Tämä ominaisuus on sisällytetty kaikkien McPherson -alustarakenteen omaavien autojen pillowball –malliseen yläpään kiinnitykseen. Koko camber -säätöalueen käyttö on mahdollistettu ilman muutoksia auton koriin eikä vaadi auton leikkelyä. Tiettyihin malleihin on mahdollista saada camber -säätö myös takapäähän.
HUOM! Tietyissä automalleissa käytetään auton omaa yläpäätä joten näissä pillowball ja cambersäätö eivät ole mahdollisia toteuttaa. Lisää aiheesta myöhemmin kohdassa ”automallikohtaiset erot”.

V1,BR (Extreme Drop ja Track) sekä DR (DS) mallien erot
Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi V1, BR (myös BR Extreme drop ja Track) ja DS sarjojen eroja. Ne ovat saatavilla useimpiin automalleihin ja tarjoavat varsinkin katukäytössä sekä kevyessä ratakäytössä riittävän monipuoliset säätömahdollisuudet ja suorituskyvyn.
Suosittelemme normaaliin katukäyttöön BR -mallisarjan alustaa. Mikäli haluat äärimmäistä madallusta, on siitä saatavilla useimpiin automalleihin myös Extreme Drop versio. Tolpan rakenne mahdollistaa siis normaalia BR alustaa suuremman madalluksen ja on varustettu lyhyemmillä ja jäykemmillä jousilla. Track versio on varustettu jäykemmillä, paremmin ratakäyttöön soveltuvilla jousilla sekä pillowball yläpäillä.
DR (DS) sarjassa poikkeavaa BR sarjaan verrattuna on digressive tyyppinen mäntä, joka on kantavempi/jäykempi hitaissa pienissä joustoissa, mutta vaimentaa isot iskut tehokkaasti. Tämän tyyppinen mäntärakenne tekee alustasta melko pintakovan, jonka vuoksi suosittelemme sitä vain ratakäyttöön.
V1 on vanha mallisarja joka on jo pääosin korvautunut BR alustasarjoilla, mutta se on saatavilla vielä joihinkin automalleihin. V1 sarjassa on 50mm vaimentimen runko ja 44mm mäntä. V1 sarjan tunnistaa lisäksi musta/punaisesta värityksestä. (BR sarjassa pääosin 53mm vaimentimen runko ja 46mm mäntä). Huom! Poikkeuksena tietyt automallit jossa tilanpuutteen vuoksi joudutaan käyttämään pienempää tolpan halkaisijaa.
.jpg)
Automallikohtaiset erot
Seuraavaksi käymme läpi automallikohtaisia eroja. Nämä tiedot ovat ilmoitettu jokaisen BC Racing alustasarjan tuotekortilla tuoteominaisuuksissa. Kaikkia tietoja ei välttämättä ole saatavilla jokaiselle alustalle.
Etujousi ja takajousi:
Näissä kohdissa on ilmoitettu jouset jotka tulevat alustan normaalissa tehdaskokoonpanossa. Kolmiosaisen numerosarjan ensimmäinen osa kertoo jousen sisähalkaisijan, toinen osa pituuden jännittämättömänä ja kolmas jäykkyyden. Tynnyrimallisissa jousissa perässä on vielä lisäksi kirjain S. Kartiomallisissa jousissa V. Esim. 62-120-18 on normaali suora jousi 62mm sisähalkaisijalla, 120mm pitkä ja jäykkyys 18kg/mm. Kartiomallisissa jousissa on neliosainen numerosarja, jolloin sarjan toinen osa kertoo jousen toisen pään halkaisijan. Esim. 62-72-210-11-V jossa on kartiomallinen jousi toisesta päästään 62mm ja toisesta 72mm halkaisijalla, jousi on 210mm pitkä ja sen jäykkyys on 11kg/mm
Jäykkyysarvo on kilogrammaa / millimetri. Esimerkiksi 10kg jousi painuu 10kg kuormalla kasaan millimetrin. Arvot ovat lineaarisia joten 10kg jousi on kaksi kertaa jäykempi kuin 5kg jousi. Jousen pituus ei vaikuta jäykkyyteen, mutta vaihdettaessa jäykempiin jousiin täytyy huomioida että auton oma paino ei enää riitä puristamaan jousta yhtä paljon kasaan. Tolpan korkeutta täytyy siis säätää jotta saavutetaan sama madallus tai vaihtoehtoisesti jousen jäykkyttä lisätessä kannattaa valita myös hieman edellistä lyhyempi jousi.
Oletuskokoonpanoon valitut jouset ovat normaalissa katukäytössä hyväksi todetut jouset. Auton käyttötarkoitus, normaalista poikkeava painojakauma (esim. hifiasennukset) ja asiakkaan mieltymykset saattavat kuitenkin luoda tarpeen vaihtaa erilaiset jouset. Voit tilata alustasarjan myös haluamallasi poikkeavalla jousikokoonpanolla ilman lisämaksua. Tyypillisesti halutaan esimerkiksi jäykemmät jouset, jolloin tilauksen yhteydessä tulee ilmoittaa halutut jousijäykkyydet eli jousten ”kilomäärät”. Huomioithan että jousimuutokset saattavat vaikuttaa toimitusaikaan.
BC Racing vaihtojouset löydät täältä: https://www.jmtuonti.fi/alusta/saadettavat-alustasarjat/bc-racing-vaihtojouset/c/1005/

Etuvaimennin ja takavaimennin:
Vaimentimen kaksiosainen numerosarja ilmoittaa koko vaimentimen rungon pituuden sekä joustomatkan.
Etuvaimentimen ja takavaimentimen tyyppi:
Tässä ilmoitetaan kyseisessä alustasarjassa käytetty vaimennintyyppi. Useimmissa alustasarjoissa tyypiksi on ilmoitettu Monotube. Tietyissä mallisarjoissa (esim. RM) vaimennin on asennettu ylösalaisin jousittamattoman massan vähentämiseksi. Tälloin vaimentimen tyyppi kohdassa lukee ”inverted”. Mikäli alustassa on iskunvaimentimen lisäsäiliö, lukee tyyppi kentässä vastaavasti ”lisäsäiliöllinen”.
Etuyläpää ja takayläpää:
Nämä kentät ilmoittavat alustassa käytetyn yläpään tyypin. Vaihtoehtoja ovat kumivaimennettu, pillowball tai camber. Mikäli kohdassa lukee ”ei yläpäätä”, tarkoittaa se, että kyseisessä automallissa käytetään alustan osana auton omaa alkuperäistä yläpäätä.
Tilaaminen ja lisävarusteet
BC Racing alustasarjojen mukana toimitetaan säätötyökalut, asennusohjeet sekä maahantuojan todistus mallikohtaisen soveltuvuuden osoittamiseksi katsastuksessa.
Voit valita tilaukseen myös kätevät suojapussit, jotka auttavat pitämään alustasarjasi puhtaana. Voit tilata alustasarjasi myös puolikkaana (pelkkä etupää tai takapää). Mikäli tarvitset puolikkaan sarjan, ota yhteys myyntiimme.
Alustojen suojapussit voit valita tuotteen yhteydessä lisäpalveluna, jolloin toimitamme tilaamaasi alustaan sopivan kokoiset pussit. Mikäli haluat ostaa suojapussit erikseen, löydät ne täältä: https://www.jmtuonti.fi/alusta/saadettavat-alustasarjat/alustojen-suojapussit/c/1009/
Varaosat ja vaihtojouset
Kaikkiin BC Racing alustasarjoihin on saatavilla myös varaosat sekä vaihtojouset verkkokaupastamme. Alustojen modulaarinen rakenne mahdollistaa yksittäisten osien vaihdon jolloin koko alustatolppaa ei tarvitse vaihtaa uuteen. Laaja valikoima jousia helpottaa alustan säätämistä juuri sopivaksi haluamaasi käyttötarkoitukseen. Yleisimmät varaosat ja jouset saatavilla nopeasti Suomen varastostamme ja loput tehdastoimituksena noin parissa viikossa.
BC Racing varaosat löydät täältä: https://www.jmtuonti.fi/alusta/saadettavat-alustasarjat/bc-racing-varaosat/c/1004/

.jpg)